fgyarmatfocisuli
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     
Men
     
Csapataink
     
U-13,U-16 MEGYEI BAJNOKSG
     
Linkek
     
Pontos id
     
zene
     
SPORTPSZICHOLGIA

Sportgunkban a sportpszicholginak risi jelentsge van!

Biztosan sokan lttak mr bajnoki mrkzst U11-es korosztlyban. Akkor taln tudjk mire gondolok, akik nem lttak mg, vagy nem tudjk mire gondolok azoknak elmondom, mert a bajok itt kezddnek: U11-es korosztly ( teht 11 vesnl fiatalabb, kis gyermekek jtszanak), bajnoki mrkzse zajlik. A kt csapat gyermekei nagy lelkesedssel jtszanak, s prblnak a plyn a tlk telhet legjobban jtszani. A kt edz a plya szln ll, s folyamatosan adja az utastsokat, ki hova fusson, hova passzoljon. Amikor hibzik a gyermek, az edz szidalmaz, kritizl, minst, amikor a gyermek gyesen vgrehajtja a feladatot, az edz hangzatosan dicsr. A szlk a plya szln „szurkolnak”! Szidjk a brt, bztatjk a sajt gyerekket, szidalmazzk az ellenfl gyermekeit, stb. Ekkor az egyik csapat glt l! Eufrikus rm ujjongsba trnek ki a szlk! Ilyenkor az az rzsem, hogy VB dntt nyertek, minimum, vagy BL dntt! Radsul, sokszor a legkisebbek tornin is ugyan ezt lehet tapasztalni! Azt mr szre sem veszik, hogy az ellenflnl, taln mg srva is fakad egy kisfi, a szgyenrzettl! Persze tudom itt jn az idita duma a termszetes kivlasztsrl, hogy akkor az a kisfi alkalmatlan stb. Elszr is nincs megfelel tmegbzisunk, ezrt meg kell prblnunk mindenkibl a maximumot kihozni. Ne vesztsnk el senkit azrt, mert lustk vagyunk a szakmaisg egyb oldalaival is foglalkozni. Lustk, vagy gyvk, hiszen felvllalni konfliktus helyzeteket szlkkel, nagyon knyelmetlen, s kellemetlen tud lenni. Fleg, ha az edz, szakvezet nem is elg felkszlt. Ez egy kln tma rok majd errl is, de egy a lnyeg, hogy teljesen leromboljk a "Sport" erklcsi rtkt ezzel a viselkedssel, s ezt a pldt mutatjk, tantjk a gyerekeiknek. SZRNY!!! Mr meg is alapoztk a mentlisan gyenge jtkosokat a jv nemzedkben, s ez vrl vre csak rosszabb lesz… Azutn telnek az vek, s a szl is, s az edz is rtetlenl ll a szembe jv problmkkal. Nem rtik……. a gyerek irnythatatlan, vagy abba hagyja, elmegy a kedve, vagy motivlhatatlan, vagy nem tudja kezelni a versenyhelyzetet, stb. sorolhatnm reggelig a problmkat. Mi trtnt igazbl? Mirt alakulnak gy a dolgok? Mirt van az, hogy a legtbben 14 vesen, s 18 vesen hagyjk abba a labdargst? Kinek a felelssge? Mirt hagyunk elveszni gyes jtkosokat, csak azrt mert ksbb rnek mint msok, s nincs trelmnk kivrni, elre lerjuk ket, vagy mert mentlisan tmogatsra lenne szksgk, s kptelenek vagyunk ezt megadni, s mg sorolhatnm.... Nem vesszk szre, hogy az edz az utastsokkal, a nem megfelel kommunikcival kilte szpen lassan a gyerek egynisgt, szemlyisgt, de a legnagyobb problma az mgsem ez. Az egyik legnagyobb problma a szli szurkoli stlus. Nem is nevezhetnm stlusnak, mert ez nem stlus, hanem ROMBOLS ! Elszr is tl nagy jelentsget adunk egy 10 ves gyerek, jtk szeretetben a glnak, a gyzelemnek, s olyan stlusban, hangnemben, hogy ezzel megalapozzuk a ksbbi KUDARC lmnyeket. Nem vletlenl rtam kudarcot, s nem a „nem sikerlt” llapotot. Mirt tudn elviselni vek mltval sportszeren azt, ha kikap a csapat, amikor kiskorba azt mutattuk neki, hogy egy gl, egy gyztes meccs egyenl az ellenfl MEGALZSVAL. is megalzottnak fogja rezni magt, amikor kikap a csapata ksbb. Mrpedig, senki nem n fel gy, hogy mindig minden meccset megnyer a csapattal. Arrl nem is beszlve, ha az edzk nem elg felkszltek ahhoz, hogy megtantsk a szlknek, hogyan kell szurkolniuk, miben van vlemny nylvntsi lehetsgk, s az ltzben is megfelelen tudjk kezelni a mrkzs utn a kialakult lelki llapotot. Nem csak a vesztes mrkzs utn kell a gyerekeket mentlisan jl kezelni, de a gyzelem utn is. Nem azt mondom, hogy ne neveljnk nbizalmat a gyereknkbe, dehogynem, az nbizalom fontos, s elengedhetetlen. Ezt azonban tudni kell megfelel keretek kztt tenni. Nem a levegbe beszlek. Lttam olyan mrkzst ahol az edz, gy motivlta a gyerekeket mrkzs kzben, s gy szidalmazott, hogy az ellenfl kisgyerekt le „falbuzta”, stb. Tudom, hogy sokszor gy motivlnak az ltzben, hogy az ellenfelet ledegradljk kzben. A szlkrl nem is beszlve…. Szval nem bntani akarom az edzket, s a szlket, csak felhvni a figyelmet egy-egy dologra: Tisztelt edz kollga! A picik versenyeztetse, arra szolgl, hogy a mrkzsen felmrjk, mit, hogyan tudnak alkalmazni az edzsen tanultakbl, mrkzs szituciban. A mrkzs mindig csak egy visszajelzsre kell, hogy szolgljon, hogy mit kell mdostani, vagy hangslyosabban kpezni, s ki milyen szinten tart. Csak egy felmrs, s nem a Gyzelem a lnyege, az csak egy plusz j dolog, plusz motivcis eszkz. A lnyeg nem az ellenflhez kpest mutatott eredmny, hanem az egsz hten tanultak eredmnyes alkalmazsa, s az egyni kpessgek feltrkpezse. Ez a mrce a sikerhez. Egybknt a mrkzs a jtkrl kell, hogy szljon, s nem az eredmnyrl. Tisztelt Szlk! A gyermek azrt jrjon focizni, mert imdja ezt a sportot, s jl rzi magt kzben, nem pedig azrt, hogy nk jl szrakozzanak!!!! Lttam sokszor szlket mrkzs utn vrig srtdve, mert a csapat kikapott! Szidtk az edzt, s hibztattk a veresgrt, mert becserlte a gyengbb kpessg gyerekeket is. Ami mg rosszabb, amikor magt a jtkost minstik, szidjk. Pedig arrl papolnak, hogy j, hogy a gyerek csapatsportot z, mert itt megtanul sokmindent, ami ksbb az letben szksges lesz neki. Erre a szl az elsk kztt tiporja a srba ezeket az rtkeket, s neveli ezltal a gyerekbe a sportszertlensg alapjait. A gyerekrl kell, hogy szljon a mrkzs, s nem a szl szrakozsrl, vagy az edz „szakmai sikerrl”!!! Mindenki gyermeke tl majd egy-egy olyan mrkzst, amire nem lesz bszke, erre kell gondolni, mikor glt rg a csapat. rlni kell, dicsrni kell, de nem „sztrolni”, s nem az ellenfl gyerekeit megalzni!!! Tudom, hogy nem egyszer, de a sajt gyermeknk rdekben rdemes ezzel foglalkozni, s prbljunk meg vltoztatni. Nehz, hiszen az egyn fejldse a lnyeg az utnptls kpzsben, de ezt csak a kzeggel harmoniban lehet megtenni! A kzeg mindig kihat az egyn fejldsre, ezrt nem hagyhatjuk figyelmen kvl ezeket a tnyezket sem! A kzeg pedig ebben az esetben mi magunk is vagyunk ( szlk, edzk, stb. ), nem csak a csapattrsak. A sport pszicholgia itt kezddik, s egy leten t kell vele foglalkozni. Fontos milyen alapokat tesznk le gyerekkorban, s fontos, hogy a kvetkez vekben jelentkez helyzeteket is megprbljuk szakszeren kezelni. Ugye lttunk mr nagy nemzetkzi mrkzseket, ahol az egyik csapat mentlisan szinte kzzel foghatan felrlte az ellenfelet. Pedig azok is profi jtkosok voltak. Szval a sport szakmai sikerekhez elengedhetetlen ma mr a jtkosok mentlis felptse is. Ezt mr gyerekkorban kell elkezdeni!

      

                                           SIKERIRNYOK

UTNPTLS: Ez a legsznesebb kzeg, ahol a legnehezebb megfogalmazni a SIKER irnyvonalt. Termszetesen minden kisgyermek vlogatott, profi, taln Vilg-, vagy Eurpa bajnok szeretne lenni. Abban ugye egyetrtnk, hogy a profi, vagy vlogatott taln, kis esllyel, de a Vilg-, vagy Eurpa bajnok lmokra itthon eslye sincs egy fiatalnak a labdargsunk helyzete miatt. Ezrt is fontos, hogy a "motivcis eszkzeinket" kis haznkban a sajt lehetsgeinkhez kell igaztani ! Szval a gyerekek, a gyermeki „naivsggal” vgnak bele ebbe az letbe, s csods lmokat ringatnak magukban. J rzs ltni, hogy a fiatalnak cljai vannak, hogy a sporttal sok egyb dolgot is megtanul. Gyermekkorban minden meccset meg akarnak nyerni, s ekkor mg nagyon igazsgosan lik meg azt is, ha kikapnak akr egy jobb csapattl, akr egy szerencstlensg miatt. Ebben a korban mg nagyon „tisztk” mint jtkosok, azonban a szli elfogultsg, s rhats, az edz mentalitsa mr nagyban megalapozza, hogy ezt a „tisztasgot” mennyire tudjk megrizni a ksbbiekben is. Ekkor mg nagyon igazsgosan, igazi sportemberknt kzdenek. Itt mg ltjuk ahogy srva fakad egy gl utn, ahogy megfeszti minden arcizmt is, hogy legyen a gyorsabb amikor a labdrt kzd, ahogy „Istenknt” tekint az edzre, vagy az apukra, s mindent megprbl megtenni annak az rdekben, hogy dicsretet kapjon. A lnyeg, hogy a gyermekjtkos sokkal relisabban ltja nmagt, s azrt szmt dicsretre, mg akkor is, ha jobb az ellenfl, mert megprblta fellmlni nmagt. Leszgeznm, hogy most azokrl az utnptlskor jtkosokrl beszlnk, akik maguk hatroztak gy, hogy focizni szeretnnek. Ne feledjk, hogy rengeteg olyan kisgyermekkel tallkozhatunk, akik azrt kezdenek el focizni, mert az apuka, vagy anyuka be nem teljeslt lmait akarja megvalstani a gyermekben, vagy, mert ez egy kiugrsi lehetsg a csaldnak, vagy egyszeren az apuka annyira szereti a focit, hogy a gyermek is rsze akar lenni az apja figyelmnek, dicsretnek kivvsa rdekben. Nluk kicsit ms a helyzet, hiszen nekik a SIKER egyenl a szl dicsretvel. Ez azonban nem a sportrl szl. Errl majd ksbb. Szval a gyermek jtszani szeretne a sz legszorosabb rtelmben!!! Minden pillanat, amit jtkkal tlthet, neki maga az let, s a siker. Nem az eredmnyessg a cl neki, hanem a jtk okozta RM. Neknk felntteknek pedig egyetlen ktelezettsgnk van legynk akr szlk, akr edzk, hogy ezt az rmet biztostsuk szmra, s fleg igyekezznk minl tovbb megtartani benne ezt az rzst. Minl tovbb hagyjuk, hogy ennek a bvletben ljen, annl biztosabbak lehetnk benne, hogy lesz ereje a ksbbi szksges ldozatokat is meghozni a sport sikerek rdekben. Hiszen ldozatokat csak akkor kpes hozni az ember, ha a vgy, amirt kzd, szvbl jn!!! Ksbb a „gyermeki jtk rm”, mr kiegszl a fiatalkori lmokkal, melyek mr a sport szakmai teljestmnyrl is szlnak. Ekkor mr klnbz siker megfogalmazsok alakulnak ki a fiatalokban. Ennek tbb oka is van. Egyrszt az letnek ebben a szakaszban rengeteg lelki s fizikai vltozson mennek keresztl a jtkosok, ami klnbz fle gondolkozsmdot alakt ki bennk. Ez nagyon rzkeny idszak. Mr nmagban is nagy feladat eltt ll a fiatal, hogy megfogalmazza ki is valjban. Meg kell tallnia sajt korltait, sajt lehetsgeit. Meg kell tanulnia elfogadni sajt fizikumt, sajt lehetsgeit. Emlkezznk csak vissza, neknk taln nem voltak gtlsaink? A legnehezebb korban kell a legtbbet teljestenik az iskolban, s a sportban egyarnt. Szval a fiatalnak mr tbb sszetevbl ll ssze a siker. A lehet legtbbet jtszani mrkzsen, a lehet legjobban jtszani, rezni az edzsmunka hatst a fejldsben, egyre jobb egyesletben, egyre nehezebb bajnoksgban helytllni, j osztlyzatokat kapni, edz elismerst kivvni, vlogatottsgot elrni. Ez mg csak a felszn a siker megfogalmazsban. Egy dologban azonban biztosak lehetnk: akr szlknt, akr edzknt nzzk a fiatal sportolt, az egyik legfontosabb cl a szmra, hogy az elismersnkben rszesljn. Ezrt nagyon fontos, hogy mi felnttek pontosan legynk tisztban azzal, hogy mit vrunk el, mit kvetelnk meg a fiataltl, hogy a kpessgeinek megfelel szinten a megfelel elismerst megkapja, klnben rtunk, s rombolunk az letben. Minden gyermek s fiatal egy nll, sajt lettel rendelkez lny. Nem szabad soha magunkbl kiindulni, magunkhoz mrni, mg akkor sem, ha genetikailag sokat rklt tlnk, hiszen csak sokat rklt, de nem a mi klnunk, nem mi vagyunk, benne msik kt ember gnjei keveredtek, mint bennnk. Teht vegyk szre, hogy az rzsei lteznek, biztos, hogy szeretetet, elismerst szeretne kapni a teljestmnyrt, tovbb szuper jtkoss szeretne vlni. Ezrt a maga mdjn megprbl mindent megtenni. A sikernek szmtalan formja van ebben a korszakban. Minl tbb mrkzsen jtszani, minl tbb mrkzst megnyerni, minl jobb egyesletben nevelkedni, minl jobb bajnoksgban szerepelni, minl tbb elismersben rszeslni. Idvel a felnttkor kapujban elkezdenek sztvlni a siker irnyok attl fggen, hogy mit lt a fiatal, milyen szintre lesz kpes nagy valsznsggel eljutni. Tovbb nagyon befolysolja a siker megfogalmazst az is, hogy milyen krnyezetben l a fiatal. Csaldi httr, iskolai krnyezet, barti trsasg, bartn, mind-mind olyan tnyezk amelyek pozitv, illetve negatv irnyba is mdosthatjk a fiatal nkpt, illetve segthetnek, vagy rthatnak a fiatal szemlyisgnek, nismeretnek kialakulsban. A siker irnyvonalai, megfogalmazsa a gyermekkorban az NFELDT JTK, utna fiatal korban pedig szertegazan sztvlik klnbz irnyokba, a kpessgek, a csaldi httr, a nevel edz, egyeslet, barti kr, s egyni lelki, mentlis fejlds hatsai rvn. I tt mr egynre szabott, hogy kinek mit jelent a siker, s pont ezrt ez a legrzkenyebb idszak, amikor a valsg elkezdi tvenni a helyet az lmok vilgtl. Legynk velk ezrt megrtek, hiszen kevs fiatalnak adatik meg a remny ekkor mr, hogy az lmai megvalsulnak. A legtbben ekkor kezdik feltenni a krdst magukban, hogy most merre tovbb, mikzben fel kell dolgozniuk a csaldst, a fjdalmat, annak a felismerst, hogy nem rtek el olyan szintet mint amit szerettek volna. Ez prosul mg a bntudattal, vagy msok hibztatsval, vagy a sors gylletvel, szval a fjdalom bizonyos fok levezetsvel attl fggen, hogy a csaldi minta, a nevel edz hozzllsa, a felnttek kommunikcija mit vlt ki belle. Van aki ettl magba fordul, van aki ms "vagny", "nem rdekel" mdon prblja meg tl tenni magt ezen a felismersen. Egy biztos, neknk felntteknek segtennk kell, hogy a "SIKER" megfogalmazsa j rtelmet nyerjen a fiatal letben, s taln j clokkal helyettestse a rgit. Nagyon fontos ez, hiszen a "sikeres vagyok" rzsre mindenkinek szksge van az egszsges "nkp" kialaktshoz. Tudom, hogy ez nagyon sszetett, nehz krds, hiszen mi felnttek is csak abbl tudunk egyenlre kiindulni, amit velnk tettek a minket forml felnttek, amit mi lttunk mint mintt. A vilg azonban fnysebessggel halad, vltozik, s neknk is vltoztatnunk kell a mintkon, s foglalkoznunk kell ezzel a fiataljaink jvje rdekben.

SZLK: A szlk a labdargs szereplinek legsznesebb, legnehezebb kzege. A labdargsban dolgozk rendszerint abban az egy dologban egyetrtenek, hogy a legtbb konfliktus helyzet, a legtbb problma a szlk miatt addik az utnptls nevelsben. Ezrt nagyon fontos, hogy prbljuk megrteni a szlk motivciit. Fontos megrteni nekik mit jelent a SIKER! Nagyon nehz sszefoglalni ezt a menpontot, mivel ahny gyermek, annyi fle csald, s annyi fle szl ltezik. Ezrt a legjellemzbbekkel kezdjk, majd remlem, folyamatosan eszmket cserlnk s lassan minl tbb fle siker irnyt feltrkpeznk. Legynk szintk, a legnagyobb tmegbzist azok a szlk alkotjk, akik a gyermekben a sajt be nem teljeslt lmaikat kvnjk megvalstani, illetve a gyermek felttelezett sport sikere kiugrsi lehetsget jelent a csald szmra. Szval akr honnan is nzzk a gyermek labdarg karrierje szmukra ltfontossg! Meg kell rtennk, hogy az egyetlen SIKER szmukra, ha a gyermekbl profi lesz, aki ezzel valra vltja a szl lmt, s megoldja a sajt, jobb esetben az egsz csald anyagi helyzett. Nem is csodlkozhatunk ezen, hiszen a labdargs, mint tudjuk soha nem az arisztokrata osztlyok sportja volt. Az ember fia pedig jt akar a gyermeknek, s remli, hogy ezzel az "egyszer" dologgal, hogy focizik, megalapozhatja az lett. Fogalma sincs rla, hogy mekkort tved ekkor, mivel a sportban rvnyeslni bizonyos szempontbl sokkal nehezebb, mint brmi msban. Az ember gyermeke tanulhat szorgalombl, vagy, mert rti, amit tanul vagy, mert rzke, tehetsge van hozz, vagy egyszeren kitartsbl, alzatbl, s elrheti, hogy az legyen a szakmja, amirt tanult. Persze idvel nem biztos, hogy abbl is fog meglni.... A sport azonban ms, hiszen nem elg az elszntsg, egyszerre van szksg rengeteg dolog megfelel sszettelre. Tehetsg, genetikai adottsg, fizikai felpts, fjdalomtr kpessg. Ezek azok a tulajdonsgok, amiket a j Isten vagy megadott, s akkor mr egy fokkal nagyobb az eslye, hogy sikerl, de amennyiben csak rszben vannak meg, akkor mr sok minden extrkkal kell ptolni a hinyokat. Kitarts, szorgalom, alzat, versenyzi mentalits, pszichikai teherbrs, elszntsg, bels tz. Ezek azok, amikkel vgig kell dolgozni a gyermek, s fiatalkort. Amikkel lehet ptolni bizonyos hinyokat. Ezek utn jn a legfontosabb tnyezk egyike : Szerencse ! Ezzel tehetetlenl ll szemben a szl, s a fiatal is. Az emberisg 95 %-a egyszer htkznapi letet l, de mindenki arra vgyik, hogy is egy kiss klnleges, ismert, hres, jmd legyen. Fleg a gyermeknek kvnja ezt az ember. Ugye mindannyian gy vagyunk ezzel. Teht a szl beadja a gyermeket egy egyesletbe, hogy elindtsa az lmok fel…. Az mg fontos, hogy rendszerint az ilyen csaldi httrrel rendelkez gyerekek a szli szeretetrt, figyelemrt mennek focizni, br elfordul nagyon kis szzalkban, hogy a gyermek lmai megegyeznek a szlvel. A szl jt akar, „knny”, szrakoztat, hres letet szn a gyermeknek, megfelel anyagi httrrel. Egy dologgal azonban nem szmol, hogy a dolgok ilyen szerencss egyttllsa nagyon ritkn adatik meg. Rengeteg sszetevnek kell egyeznie, hossz veken t, s a gyermeknek nagyon hamar el kell kezdenie, megtanulni olyan mentlis, s pszichs dolgokat, mint a versenyhelyzet kezelse, a kudarc, vagy a nem sikerlt llapot meglse, stb. Ehhez jn a valdi konfliktusgerjeszt tnyez a SZERENCSE! Ennek a jelentsgvel minden szl tisztban van, s megprblja ezrt maga megoldani, vagy segteni a gyermek jvjnek ezt a befolysol tnyezjt. Olyan mintha a szlben beindulna egy vszreakci, hogy megprblja helyettesteni, kiptolni a szerencst. gy rzi, hogy folyamatosan a gyermeke rdekeit kell kpviselnie, hogy meg kell vdenie t, „egyengetnie” kell az tjt. Ezrt sokszor nem tudja objektven nzni a dolgokat, nem kpes relisan dnteni. Minden szl a sajt gyermekt szeretn sikeresnek, s boldognak ltni. Ezrt termszetes, hogy amikor a gyermek boldogtalan, elgedetlen, elkeseredett, akkor a szl mindent megprbl megtenni azrt, hogy segtsen neki. Ekkor vlik ellensgg az edz, az egyeslet, a nevelk. A szl nem lt mst, mint a gyermekt, s amit ltni akar. Ez termszetes szli „ltsmd”, ezzel biztostja a termszet azt az sztnt, hogy gondoskodjunk gyermeknkrl, s felneveljk. Ez mg a jobbik eset, lssuk azt is , hogy ezek a szlk legalbb nem dobjk el a gyermekket, nem rdektelenek, hanem megprblnak a maguk mdjn trdni, s egyengetni a gyermek jvjt. Teht kedves labdarg edz, szakmai vezet, egyesleti vezet, csapattrs szl, egy dolgot tartsunk mindig szem eltt: Mi is megprblunk mindent megtenni a sajt gyermeknkrt, s amikor egy szl ellensgesen viselkedik, akkor tudnunk kell, hogy nem tehet rla. Tele van flelemmel, hogy nem tud killni megfelelen a gyermeke rdekeirt, hogy biztosan jl dnttt-e amikor rnk bzta a gyermekt, hogy mi lesz, ha egy nap kiderl rossz dntseket hozott a gyermeke letben. Nem tudja, mi zajlik a kulisszk mgtt, nincs tisztban a gyermeke egyesletben, csapatban nyjtott viselkedsvel, s mg sorolhatnm, milyen vgtelen olyan okok vannak, amelyek flelemmel tltik el a szlt, hogy a gyermeke rdekei, lelke, mentalitsa, srlhet, s tehetetlenl knytelen vgignzni. Ezrt prblnak sokszor rgtn harci stlusban killni gyermekk rdekrt, s nehz sokszor elhitetni velk a realitst. Szval kedves labdargsban dolgoz szakemberek a kvetkez dolgokat szerintem tudomsul kell vennnk, amikor gy dntnk, hogy ebben a hivatsban kvnunk lni: 1. 1. 1. A labdargshoz mindenki gy rzi, hogy rt. Mg az anyukk, nagymamk is.Ezzel egytt kell lni, felesleges ellene harcolni. 2. 2. A szl nem tud mst ltni, csak a sajt gyermekt, nem tudja globlisan tltni az egszet, csak annyit rzkel, ami az gyermekt rinti. Ez genetikailag bele van kdolva a szlbe, s ennek a fokozatai a szl gyermekkortl, sikeressgi foktl, rtkrendjtl fggnek. Ne akarjunk harcolni ez ellen, mert nem frhet bele az energinkba, letnkbe. 3. A harc,s a mltatlankods helyett inkbb prbljunk meg „szlkre kdoltan” kommuniklni. Tudom, hogy nem egyszer ez a feladat, de nem lehetetlen. Tapasztalataim szerint minden szlvel meg lehet tallni a hangot, csak ismerni kell bizonyos kommunikcis eszkzket,s mindig nyugodtnak, higgadtnak kell maradni. A veszekeds minden esetben a gyermeknek rt a leginkbb, s a problma nem sznik meg. A szl elviszi msik egyesletbe, s ott jra problmk lehetnek, s tovbb llnak jra, s a gyerek ezzel egyre inkbb eltvolodik a lnyegtl. 4. Biztosak lehetnk benne, hogy minden esetben, ha a dntseinket a gyermek rdekben hozzuk, legyen sz akr fegyelmezsrl, motivcis eszkzkrl, akkor szintn megbeszlve a szlvel, meg fogja rteni, hogy neknk is kell nha fegyelmezni, motivlni, ahogyan neki is otthon. Aki az szinte megbeszlsek hatsra sem elgedett a dntsnkkel, mg mindig azt gondolja, szndkosan akarunk rtani a gyereknek, azt el kell fogadnunk. Mindenkinek joga van a sajt vlemnyhez. Ezt tiszteletben kell tartanunk, s ne feledjk, nem segthetnk minden gyermeknek….

Az utnptlsedzk mr egy rdekesebb tma: Mi is a siker egy utnptls edznek? Ez attl fgg mennyire jl kpzett, s felkszlt egy edz. Ltott mr n 9-10 ves gyerekekbl ll csapatot mrkzsen jtszani? Mit mondtak, s hogyan az edzk? Ltott mr edzt, aki szinte eufrikus llapotban szurkolt a csapatnak, vagy aki folyamatosan kzlte ki hova fusson, hova passzoljon, vagy aki folyamatosan kzlte ki mit csinl rosszul a meccsen, s aki kzben kommentlta a br tleteit, vagy ledegradl, ide nem ill szavakkal prblta fegyelmezni a gyerekeket? A lehetsgek trhza vgtelen. Megszmllhatatlan, hogy milyen sznes az edzk sklja. Egy biztos mindenki a maga mdjn, s a maga stlusban kt klnbz dolgot tart sikernek a sajt szakterletn. 1 1. Akinek lnyeges, hogy a csapat milyen helyen vgez egy tornn, vagy a bajnoksgban. 2. Akinek fontos, hogy minden gyerek a tle elvrhat legjobbat hozza ki magbl, mint jtkos, s mint sportember. A msodik ugye jl hangzik, de mg sajnos nagyon kevs azoknak a szma, akik ezt tartjk sikernek a szakmjukban. Az 1. pont sajnos nagyon elterjedt, legyen sz profi, fl profi, vagy amatr utnptls csapatrl. Itt meg kell llnom egy pillanatra! Azrt rtam ezt a menpontot, hogy taln sikerl kicsit kzelebb hozni egymshoz a labdargs szereplit, s megrtetni velk, hogy mindenki jt akar a maga mdjn, a maga lehetsgein bell. Szerettem volna, ha legalbb kicsit cskkenthetjk a konfliktusok szmt, az ellensgeskedst, a rosszindulat felttelezseket, s a meg nem rtst. Mirt? Azrt mert addig, amg a szereplk a konfliktusaikkal vannak elfoglalva, s ellensgeskednek, addig is a gyerekektl, jtkosoktl veszik el az rtkes idt, s a fejldskre fordthat energit. Nem tudok nem felhborodni ezen a rvidltson: Mindenki jt akar, ezrt mindenki a maga igazt bizonygatja, s kzben a gyerekekre kevesebb id, s szakmaisg jut. Krdezem n: Ki vllalja a felelssget a gyerekek elvesztegetett, elherdlt veirt? Ez a jelensg nem minsg fgg. Ez a vlogatott gyerekektl az amatr szinten lv gyerekekig jelen van. A klnbsg az, hogy az amatr gyermek nem, mint lehetsges minsgi jtkos szenved htrnyt, hanem mint lehetsges igazi sportember, amiv nevelnie kellene a sportnak. Ehhez kpest a vitkat, szitkokat, kiskapuk megkeresst ltja a sportemberi viselkeds helyett. A profi, s vlogatott szint gyerekeknl pedig a sportg lehetsges minsgi javulst is htrltatjuk, kockra tesszk minden egyes hborval, vitkkal elvesztegetett httel, hnappal, vvel. Most azonban nem tudok csak pozitvumot rni, mivel n a magam rszrl a gyerekek kpzsben az edzt kulcsfontossg szereplnek rzem. Szerintem minden spotg minsgrt a legnagyobb felelssg az edzk kezben van. A rendszervlts, a ltestmny hinyok s mkdtetsi problmk minden sportban megjelentek. Mgis vannak, akikre bszkk vagyunk. Szval az utnptls edzknl nagyon fontos lenne a siker tfogalmazsa. Vannak azrt olyan tnyezk is melyek felmentik kicsit az utnptls edzket a mentalitsukrt. 1. 1. Az egyesleti vezetk is sokszor belehajszoljk az eredmny centrikussgba az edzket. Sokszor mg a legkisebb csapatoknl is annak alapjn kap elismerst, megbecslst az edz, hogy milyen eredmnyeket r el a csapat. 2. 2. A csapathoz tartoz szlk hangulata, segt kszsge, az edzvel val kommuniklsa is nagyban fgg attl, hogy milyen eredmnyeket r el a csapat. 3. 3. Az edzk egyms kztt is gy tlik meg egymst, hogy ki milyen eredmnyes csapat szinten. 4. 4. Soha senki nem mutatta meg nekik, hogy mint edzk az nbecslsket mshoz mrjk. Ezrt az edzk nagy rsze szinte szgyenkezik nmaga, s msok eltt is, ha nem olyan eredmnyeket r el, ami elfogadhat a krnyezete, vagy sajt megtlse szerint. Az egyik legfontosabb feladatunk szerintem, hogy az utnptlsban dolgoz edzkkel szembeni megtlsnk,legynk akr szlk, akr egyesleti vezetk, akr edz kollgk egy dologbl alakuljon ki: mennyire szeretnek a gyerekek edzsre, mrkzsre jrni, mennyire nznek fel r a gyerekek, mennyi gyermek jr hozz, mennyire tudja elmlyteni a jtkszeretetet a gyerekekben. Egyszval mennyire kpes rmt okozni a gyerekeknek a labdargson keresztl. Nagyon nehz hivats ez, hiszen nha fegyelmezni is kell, s azt is szeretettel kell megoldani. Sokszor mg neknk szlknek is nehz ezt megvalstani a sajt gyereknkkel szemben, persze, hogy nehz ezt egyszerre tbb gyerekkel, mint edz megvalstani. Ezrt is mondom azt, hogy utnptls edzknt dolgozni, az nem munka, nem szakma, hanem a sz legnemesebb rtelmben Hivats. Teht vlemnyem szerint akr szlk vagyunk, akr kollgk, vezetk, amikor egy edz, s egy gyermek kztt nzeteltrs, konfliktus alakul ki, akkor egy dolgot tehetnk, prbljunk segteni. Fleg, mint szlk tehetnk ezrt sokat. rtsk meg, hogy az edz sem rosszat akar, csak lehet, hogy a kzel 20 gyerek kzl, most a mi gyereknk esetben nem biztos, hogy egybl sikerlt megtallnia a megfelel eszkzket a clja rdekben. Azt azonban nem szabad feltteleznnk, hogy indok nlkl rosszat akar, hiszen minden gyerek az jtkosa, az csapata, mirt lenne a sajt munkja ellen. Azt is meg kell rtennk, hogy minden edz szinte az egsz csapatrt felel, nem csak a mi gyereknkrt, s, hogy nem tudhatjuk, nem lthatjuk, mi trtnik a csapaton bell, amikor mi nem vagyunk ott. Amennyiben gy ltjuk, hogy a segt szndkunk sem ri el a cljt, s a gyereknk, s az edz kztt nem javul a helyzet, akkor kell elfogadnunk, hogy nem biztos, hogy j helyen van a gyermeknk. Arra azonban akkor sem kell gondolnunk, hogy ez szemlyes gy, egyszeren az let ilyen. Neknk sem lehet mindenki egyformn a bartunk, mi sem rezzk egyformn jl magunkat klnbz trsasgokban, neknk is meg van az a kzegnk, akikkel egy hullmhosszon vagyunk. A sportnevel hatsa azonban itt is megtallhat. A gyermeknknek sem rt megtanulni az elfogadst, az alkalmazkodst, a tolerancit. Errl is szl a csapatsportok rtkes nevelse. Nem biztos, hogy jt tesznk, ha mindig, amikor a gyermeknknek nem tetszik valami, akkor a „megfutamodst” vlasztjuk, mint pldamutatst. Jt tehetnk azzal is, ha megprbljuk a gyermekkel megtantani az alkalmazkodst, s a problma megoldst. Sok olyan gyermekkel tallkoztam mr, aki 12, 14 ves korra mr minimum 4,5 egyesletben megfordult. Ezen is el kellene gondolkoznunk, hogy milyen pldt mutatunk ezzel a gyermeknknek, s mire neveljk ezzel. Mindenkinek joga van ahhoz, hogy gy tegyen, de a kvetkezmnyekkel is szmolnunk kell. Az iskolt sem vltogathatjuk vente, mint ahogy felntt korban a munkahelynket sem, pedig napi szinten lehetnek ott is olyan emberek, akikkel nem jvnk ki. Ezt tudjuk megalapozni a sporttal. Krem, gondolkozzunk el ezen is. Az utnptlsedzk siker irnyvonalain kzsen kell dolgoznunk elssorban a gyermekeink, s jtkosaink fejldsnek, sikeressgnek rdekben. Mindannyian felelsek vagyunk!

     
Csapatunkrl
Image and video hosting by TinyPic

Alaptsi v : 2008

Szn : arany - fekete

Elnk : Czuprk Lszl 

Vezetsgi tagok :

Mt Barna

Lengyel Zoltn

Veres Attila

Kovcs Istvn

Banduln Abonyi Erika

Jzsa Lszl

Siti Ferenc 

Gazdasgi vezet :

Kricsn Imrn

Felgyel bizottsg elnke:

Gacslyi Ferenc 

Tagok :

Szab Lszl, Hajd Jzsef

Adszm:

19211105-1-15

Bankszmlaszm:

67800027-11041025

Szkhely:

Fehrgyarmat  Kiss E. ut 2

Generated image
 
     
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
     
Ltogatk
Induls: 2009-07-22
     

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!