Akik az utnptls sport s ezen bell a gyermekfutball - 6-12 ves kor kztt - „krnykn lnek” szomoran tapasztalhatjk, hogy a gyermekek jelents rsze a testnevelsi rkat nem szereti ezrt mindent megtesznek annak rdekben, hogy ne vegyenek rajta rszt, holott a gyerekeknek letelemk a mozgs. Ennek tbb oka van, elssorban az, hogy a merev, sematikus, testnevelsrk semmilyen rmet nem adnak a gyerekek szmottev rsznek. Emiatt van aztn az is, hogy pldul az orszg legnpszerbb csapatnak a „toborzjra” alig tven gyermek jelentkezett.
A tapasztalat az, hogy az egyik oldalon az utnptls futballban lvk mindent elkvetnek, hogy minl tbben sportoljanak, focizzanak, a msik oldalon viszont „sajnos megint” tbben szintn mindent elkvetnek” azrt, hogy a sportgunkba berkezk minl elbb tvozzanak kzlnk. De amg az els csoportban a „behozk” magas szint felkszltsggel, futball irnti szeretetbl, alzatbl tevkenykednek, addig az „elkldk” felkszletlenek, nem gondoljk t, hogy cselekedeteikkel elzik a gyermekeket a plykrl. S ezt a lemorzsoldst a ksbbiekben mr nem lehet ptolni. Nyugodtan nevezhetjk a futballtl eltvolodkat „futball deficitnek”!
„Lehetetlen, hogy akr a baj, akr a j rkk tartson, s ebbl az kvetkezik, hogy mivel a baj immr sok tart, a jnak kzel kell lennie.”(Cervantes) |
A lemorzsolds okai a serdl labdargk krben c. anyagot Vg Viktor UEFA B diploms kollgnk anyagbl lltottuk ssze! A kzlshez a szerz hozzjrult.
Az indokokat ttekintve s sszefoglalva arra megllaptsra juthatunk, hogy sokrtek, vannak amelyeken minimlis odafigyelssel, szinte napok alatt vltoztatni lehet, igaz vannak olyanok is, amelyek komoly, sportgi sszefogst ignyelne. Okok: egszsggyi, ms sportg fel forduls, iskolai problmk, szli httr, edzi hats, sportegyesleti krlmnyek, s maga a gyermek. |
Egszsggyi okok
„Ha kros folyamatok jelentkeznek a szervezetben, akkor az iskolai gygytestnevels sajtos terletn tovbb folyik a harc a gyermek egszsgrt.” (Andrsn: Gygytestnevels)Taln ez az ok, ami miatt a legkevesebb gyermek fejezi be a labdargst, viszont ez az, amit nagyon komolyan kell venni. Sajnos vannak rkltt, s szerzett betegsgek, fizikai elvltozsok, vagy srlsek, amely miatt kizrt a rendszeres, vagy a versenyszer sportols. Bizony nagyon sok gyes s tehetsges fiatal knyszersgbl kell, hogy abbahagyja a megkezdett munkt. Brmennyire is fj rtk a szvnk, muszj lemondani rluk, hiszen az EMBER sokkal fontosabb. ppen ezrt nagyon lnyegesnek tartom a rendszeres orvosi-sportorvosi vizsglatokat, vagy egy srls minl thatbb elemzst, hogy az a ksbbiekben ne okozzon problmt. Ide tartoznak mg a klnfle pszichikai okok, amelyek igaz, hogy elenyszk, de azrt jelen vannak. Edzi krds, hogy a sportgtl egszsggyi okbl tvozsra knyszerlt gyermeket valahogy mgis megtartsuk kreinkben. Ehhez csapatsszefogsra s konkrt feladatadsra van szksg.
Ms sportg fel forduls
Ennek az oknak egyik kivltja lehet az elz tma, a nem 100 %-os egszsgi llapot. Pldul mozgsszervi betegsg, amely csak kisebb fizikai terhelst enged meg, vagy olyan betegsg, amely nem teszi lehetv a labdargs mvelst. Sokan azrt is fordulnak ms sportgak fel, mert ebben az letkorban mg nem igazn fejldtt ki az a tudat, hogy mit is szeretne sportolni. Sok olyan gyerek van, aki tbb sportgat is kiprbl, mire elktelezi magt valamelyik mellett. Persze lehet, hogy ez mr olyan letkorban trtnik meg, amikor mr leksett a megfelel alapkpzsrl.
Az is elfordul, hogy 1-2 v utn kiderl, ms sportgban tehetsgesebb, ezrt finoman tirnytjk. Ezt a mdszert sajnos akkor is alkalmazzk, ha nem akarnak vele foglalkozni, mert esetleg tehetsgtelenebb. Azrt, hogy minl kevesebb gyermek forduljon el a sportgtl, termszetesen mi edzk sokat tehetnk, de az iskola, a szl felelsge is nagy. Viszont aki tnyleg tehetsgesebb ms sportgban, azt valban el kell engedni, hiszen a jvjrl van sz. Ezen a terleten sokat tud segteni az a vizsglat, amely tudomnyos mdszerrel megllaptja, hogy mekkora lesz gyermek testmagassga, milyen fizikai adottsgokkal fog rendelkezni felnttknt gyermek. Ez alapjn kap sportgajnlst.
A mdszer, amelyet klfldn is elfogadottnak tekintenek a sportantropometriai vizsglat, amely azt a clt szolglja, hogy megismerjk a testsszettel s a testalkat adatait.
Pldul a vrhat felnttkori testmagassgot adjuk meg az edzknek, ami azt jelenti, hogy meghatrozhatjuk minimlis eltrssel, a jtkos felntt korban milyen magas lesz s mr most behatrolhatjuk a testsszetteli adatok segtsgvel a jtkos majdani ersthetsgt. Az alkati mutatkbl megmondjuk, hogy kit hogyan, mennyire lehet ersteni, ami genetikailag meghatrozott. A vizsglattal azt is meg tudjuk hatrozni, hogy ki alkalmas arra, hogy megersdjn.
A mrst vgz laboratrium komoly, majd szzezres mrsi mintval rendelkezik, ami sportgvlaszts tancsadsunk pontossgt nveli.
Iskolai okok
az iskolban van a legtbb lehetsg ”
(Benedek Endre: Gyermek labdargk felksztse)
A sportols feltteleinek tudatos megteremtshez mr az iskolai testnevelsen keresztl hozzkezdnk. Az iskolnak nagy szerepe van a sportolsi szoksok kialaktsban. Sajnos elmlt az az id, amikor a tanulk sporttevkenysgt a labdargs uralta. Nagyon sok iskola ms sportra szakosodik, ami tulajdonkppen nem rossz, hiszen klnbzek a felttelek, viszont emellett teljesen kiszorul a labdargs. Szerzi tapasztalat (!), hogy 300-400 fs ltalnos iskolban – megdbbent, de igaz – egyetlen focilabdt sem tallni a szertrban. gy biztos, hogy nem szerettetik meg a labdargst, st, aki ezt szeretn is, elfordul tle, hiszen nincs alkalma gyakorolni. Nhny helyen az iskola vezetsge, pedaggusai nem veszik j nven, ha a gyerek kls sportegyesletben focizik, s klnbz okokkal megprbljk lebeszlni. Termszetesen a mai vilgban valban elfordul, hogy annyi teher van a gyerek vlln, hogy mr nem tud felvllalni mindent, s sokszor a labdargst adja fel. Elg gyakori eset, hogy tanulmnyai miatt tiltja el az iskola, de errl mg sz lesz a szlkkel kapcsolatban is. Meg kell mg emlteni egy igen fontos dolgot. Mgpedig azt, hogy az ltalnos iskola elvgzse utn sokan ms teleplsen tanulnak tovbb, ahol mr nem adottak a felttelek a labdargsra. Vagy azrt, mert egyltaln nincs csapat, vagy, mert kollgista lvn mr nincs lehetsg a sportolsra.
sszegezve: sajnos az a megllapts, hogy „az iskolai testnevelsnek s sportnak az letmd, benne a fizikai tevkenysg kialaktsban kulcsfontossgot kell tulajdontani” kezd ellaposodni. (Schiller J.: A sportszociolgia nhny krdse)
Szli tmogats, szli httr
(Baranya Istvn: UEFA „B” edzi tanfolyam anyaga)
Ez az egyik legknyesebb tma, hiszen elssorban a szlk a felelsk gyermekkrt, viszont nha tvutakra tvednek.
A sport rtkt a szl ltalban nem vonja ktsgbe. is ltja elnys egszsggyi hatst, fegyelmez erejt, letforml jellegt. Szaporodnak azonban a krdjelek a sportols rtknek megtlsekor. A leggyakoribb ok, hogy a labdargs a tanuls rovsra megy. Termszetesen nem knny sszeegyeztetni a tanulst s a sportot, de vlemnyem szerint nem lehet gy leegyszersteni a dolgot, hogy: „fiam rosszul tanulsz, nem jrhatsz focizni”.
Klnfle tanulmnyok kszltek arrl, hogy a sportol gyerekek egyltaln nem tanulnak rosszabbul, mint trsaik. Sok szlt azonban nem lehet ezzel eltntortani attl a meggyzdstl, hogy az eltilts utn gyermeke sokkal jobban fog tanulni. Mg az sem befolysolja ket, hogy a mai mr-mr krnikus mozgshiny milyen pszichs s fizikai lemaradst okoz. Vannak ms okai is, hogy a szl eltiltja gyermekt. Gyakran elfordul, hogy hozz nem rtse vagy trelmetlensge (szerinte nem fejldik elg gyorsan) miatt gondolja gy, hogy nem rdemes idt vagy ppen pnzt ldozni a sportra. Esetleg nem gy trtnnek bizonyos dolgok az egyesletnl, az edzsen vagy az edzvel kapcsolatban, ahogy szeretn.
Neknk edzknek nagyon oda kell figyelni arra, hogy miknt kezeljk a szlket, hiszen ha ez nem mkdik jl, a jtkosainkat vesztjk el, s bizony a gyermek issza meg a levt. Tudjuk, hogy ltalban a szlk dntenek, de neknk segtennk kell, hogy dntsk helyes legyen.
Edzi munka, hozzlls, szakrtelem
(Dr. Mezey Gyrgy: Az edz filozfija)
Ha ez az idzet a vgeredmnye az edz - jtkos kapcsolatnak, akkor j ton haladunk, de idig eljutni nem egyszer feladat s sokaknak nem is adatik meg. Ennek mi lehet az oka?
A rossz pedaggia?
A szakmai alulkpzettsg, vagy csak a nemtrdmsg?
Sok oka lehet.
Egy biztos, a gyermek nagyon rzkeny mszer. Gyakran elveszti a kedvt, ha nem rzi, hogy trdnk vele. A rossz szakmai munka miatt nyg az edzs, ha nincs dicsrve, ha trelmetlenek vele, ha nem szerettetik meg vele a focit. Ennek ltalban az a vge, hogy inkbb ms idtlts utn nz. Teht az edzknek nagy a feladata abban, hogy a gyermek igenis akarja ezt a sportgat. Ha ezt nem tudja elrni, akkor esetleg sok tehetsget veszt el a sportg. Teht nagyon felkszltnek kell lenni, fleg az letkori sajtossgok figyelembevtelvel.
Egy dolgot sohase feledjnk: az edz s jtkos kztti kapcsolat alapja az edz fell a szeretet s a dicsret! Ez az alapja az oktatsnak, tantsnak, edzsnek s a fegyelmezsnek is!
Sportegyesleti httr
(Both Jzsef: A futball egy nagy jtk)
Ez az ok taln nem olyan gyakori, mint az elzek, de azrt ezzel is szmolni kell. Arra gondolok, hogy pldul szk anyagi krlmnyek miatt egy id utn nem tud az egyeslet az elkezdett ltszmmal mkdni, vagy esetleg egsz serdlcsapat sznik meg. Vagy olyan krlmnyek vannak, hogy a gyerekeknek egyszeren elmegy a kedve az egsztl (salak, vagy rossz minsg plya, lerobbant ltzk, rongyos s hinyos felszerelsek). Sokszor nem trdnek az utnptlssal, csak a ktelez volta miatt. Nincs a gyermeknek motivcija, s ezt a gyerekek gyorsan megrzik. A sportklub tmogatst kap a szvetsgtl vagy nkormnyzattl, de a forrst „hatron tlrl rkez vilgmegvlt” labdarg igazolsra s kltsgeire fordtja, mert az majd rg ht glt a megye II-ben a felntt csapatban ….
A sportvezetknek pedig tudniuk kellene, hogy milyen nagy a felelssgk a helyi kzssg ptst illeten.
T. Olvasink, emlkezzenek csak a „kis falu nagy futballja” anyagunkra!
Sajt maga a gyermek
mert maguk akarjk eldnteni, hogy szabadidejkkel mit kezdenek.
A vlaszts sokszor nem a futballra esik ”.
(Both Jzsef: A futball egy nagy jtk)
A felsorolt okok mind kzrejtszanak abban, hogy a gyermek abbahagyja a labdargst, de sok esetben olyan is megtrtnhet, hogy minden j, s mgis felhagy a jtkkal. Lehet, hogy egyszeren nincs kedve ehhez a jtkhoz, vagy akarati tnyezk befolysoljk, vagy egyszeren tbbre tart ms idtltst. Ide tartozik sajnos a klnbz kros szenvedlyek fel forduls. Ezrt is nagyon fontos, hogy minl tbb fiatal kerljn az egyesleti, szervezett sport keretei kz.
„Nagyon sokat lehetne beszlni a lemorzsolds okairl, amelyeket sajnos szemlyesen is meglek. Haznkban elg rossz a helyzet, nagy a lemarads ebben az gyben. Azt, hogy mit lehetne tenni, sokan tudjk, de nem igazn tudnak mit tenni, hiszen falakba tkznek. Remljk, hogy ha lassan is, de vltozik a krnyezet, nem utols sorban a mi (edzk) segtsgnkkel.” (Vg Viktor) |