Az igazi TEHETSG taln legfontosabb tulajdonsga, hogy olyan clokat tz ki maga el, amelyet valsan el tud rni. Figyelem, ez nem azonos a gyermekkori lmodozs kpeivel.
Az igazi TEHETSG, felismerve sajt rtkeit, megtervezi a jvjt s van nkritikja magval szemben is.
Ez az nkritika nem „bellrl” jn, hanem abbl a httrbl, amely a felksztst segti. Teht az edzjnek mindennapos pozitv s negatv vlemnybl s a szlei rszrl trtn megnyilvnulsokbl – elssorban tmogatsukbl ll.
A TEHETSG sszetevi: hrom egymshoz szorosan kapcsold kategria.
Kpessg: ide tartoznak az ltalnos intellektulis kpessgek.
Motivci: gyakorlatilag a bels energiaforrst jelenti. Ide tartozik a kvncsisg, a spontn rdeklds, a kitarts, a sikerre s kudarcra adott reakci, a meglmodott clok.
Alapja a vals teljestmnyigny, az rzelmi biztonsg, az nbizalom s a j kudarctrs.
Kreativits: amely eredeti, rugalmas, szabadon raml gondolkodst jellemez. A gondolkodsi kereteken tlmutat, mely a smkat flreteszi, trtkeli.
Magas fok btorsg kell a megvalstshoz!
Jelenthet-e a tehetsg nmagban problmt?
Felttlenl!
Mirt fontos, hogy felismerjk a gyerek tehetsgt?
Tvhit, hogy a „a valdi tehetsg gyis rvnyesl”.
A tehetsges gyerekek csak kis rszt ismerik fel iskols kor eltt vagy iskols korban.
Mirt?
A gyakori tves megllaptsok miatt: rendzavar, strber, klnc, nyugtalan, dacos, zrkzott, gyenge kpessg, sszefrhetetlen, betegesked - szoktuk r mondva szinte megblyegezni. Tves tletnkkel egyben el is vgjuk az rvnyesls lehetsgtl.
Az ilyen neveli, edzi magatartst nyugodtan nevezhetjk „szakmai bntettnek”!
Mi trtnik valjban?
Sajnos azt kell mondani, hogy ebben mi edzk vagyunk a hibsak!
Mert mi a sajt zlsnk, elkpzelsnk alapjn „kordban akarjuk tartani ket”, ahelyett, hogy segtennk a kibontakozsukban.
Ennek a magatartsunknak az elsdleges oka, hogy nem tudunk velk megfelel kapcsolatba lpni!
Vagyis nem tudjuk elrni ket!
Pedig az alap, hogy keressk meg ket!
Akr „nagytval”!
Vajon "nmagban" elg a jtkos labds gyessge?
NEM!
DE EZT NEKNK EDZKNEK KELL KINEVELNI!
A tehetsg gondozsa
A TEHETSGGEL kapcsolatba lpni a legfontosabb dolog.
Fontos, hogy a gyereket, jtkost letkornak megfelelen, gyermekknt, jtkosknt s ne teljest gpknt kezeljk. A „fejleszts” motorja a gyerek kvncsisga, megismers vgya legyen, ne az, hogy mindenron leelzze a kortrsait.
A tehetsg felismerse
Sok szl szmra fontos, hogy gyermeke valamilyen terleten klnleges kpessgekkel rendelkezzen. (Zrjelben megjegyezve: sajnos azrt, mert sok szl a gyermekben pnzeszskot lt!)
De a tehetsget nem mindig knny felismerni s ha fel is ismerjk, ahhoz, hogy egy gyermek tehetsge ki tudjon bontakozni, megfelel krlmnyekre is szksg van.
Ki tekinthet ezek alapjn tehetsgnek?
Azok, akik tlag feletti ltalnos kpessgekkel rendelkeznek. Ezek kz tartozik pldul a magas szint elvont gondolkods, a fejlett anyanyelvi kpessgek, a j memria stb. Termszetesen vannak specilis kpessgek is, ezek adjk meg a jellegzetessgt a tehetsgnek.
A labdargsunkban is szksg lenne - (van?)- tehetsg felkarol programokra.
Hisszk, hogy orszgunkban a klnbz futballakadmik alkalmasak is erre.
Az akadmik szakmai programjval kapcsolatban azonban felmerlnek bizonyos krdsek. .